1 ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΙ Μάθημα Πληροφορικής

 

Έννοια του Αλγορίθμου

1.Τι είναι πρόβλημα;

Τα προβλήματα που καλούμαστε να επιλύσουμε στο σχολείο είναι συνήθως υπολογιστικά και απαιτούν μια σειρά από λογικές σκέψεις και μαθηματικές πρά­ξεις. Για παράδειγμα: «ποιο είναι το εμβαδόν ενός τετραγώνου με πλευρά μήκους 20 εκατοστών;»Προβλήματα, όμως, αντιμετωπίζουμε και καθημερινά, όπως: ποιος είναι ο πιο σύντομος δρόμος, για να πάμε στο σχολείο μας, πως θα φτιάξω μία μακαρονάδα;

Γενικότερα, ως πρόβλημα θεωρούμε κάθε ζήτημα που τίθεται προς επίλυση, κάθε κατάσταση που μας απασχολεί και πρέπει να αντιμετωπιστεί.

2. Τι είναι Αλγόριθμος

Μιά λογική σειρά από οδηγίες που δίνουμε σε κάποιον, ώστε να εκτελέσει μια εργασία ή να επιλύσει ένα πρόβλημα, συνθέτουν έναν Αλγόριθμο.

 

Για παράδειγμα, οι οδη­γίες για να φτιάξουμε ένα φαγητό αποτελούν έναν αλγόριθμο.

 

Αλγόριθμο ονομάζουμε τη σαφή και ακριβή περιγραφή μιας  σειράς ξεχωριστών οδηγιών-βημάτων, με σκοπό την επίλυση ενός προβλήματος.

 

3. Προγραμματισμός

Ένα πρόγραμμα είναι η αναπαράσταση ενός αλγορίθμου γραμμένη σε γλώσ­σα κατανοητή για έναν υπολογιστή.

Ένα πρόγραμμα, δηλαδή, αποτελείται από μία σειρά εντολών που δίνονται στον υπολογιστή με σκοπό να εκτελέσει κάποια συγκεκριμένη λειτουργία ή να υπολογίσει κάποιο επιθυμητό αποτέλεσμα.

Η δημιουργία των προγραμμάτων ονομάζεται προγραμματισμός, ενώ τα άτομα που γράφουν και συντάσσουν ένα πρόγραμμα ονομάζονται προγραμματιστές.

4. Γλώσσες Προγραμματισμού

Οι γλώσσες που «καταλαβαί­νουν» οι υπολογιστές είναι τεχνητές γλώσσες και   ονομάζονται γλώσσες προ­γραμματισμού.

 

Οι γλώσσες προγραμματισμου χρησιμοποιουνται για την επικοι­νωνία του ανθρώπου με τη μηχανή, όπως οι φυσικές γλώσσες (ελληνική, αγγλική, γαλλική κ.λπ.) χρησιμοποιουνται για την επικοινωνία μεταξυ των ανθρώπων.

Οι γλώσσες προγραμματισμου έχουν κι αυτές το δικό τους λεξιλόγιο και το δικό τους συντακτικό.

Αν θέλουμε να προγραμματίζουμε τον υπολογιστή, για να εκτε­λεί πιστά τις λειτουργίες που του ζητάμε, πρέπει να μάθουμε κάποια γλώσσα προγραμματισμου.


5. ΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΓΛΩΣΣΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ

Αν σε κάποια οδηγία έχουμε κάνει λάθος στο αλφάβητο, στο λεξιλόγιο ή στο συντακτικό τότε το πρόγραμμα που μετατρέπει τις οδηγίες μας σε σειρά

 

από 0 και 1 ο μεταφραστής θα μας δώσει ένα κατάλληλο μήνυμα λάθους, ώστε να μας βοηθήσει να διορθώσουμε το λάθος μας.

 

Τα λάθη αυτά ονομάζονται συντακτικά λάθη.   Ενώ τα λάθη που έχουν να κάνουν με την λογική του προγράμματος, δηλ( μετά την εκτέλεση του

 

προγράμματος από τον υπολογιστή παίρνω λάθος αποτέλεσμα) αυτό μας δείχνει ότι η λύση μας ήταν λάθος τα λάθη αυτά είναι τα λογικά λάθη αυτά  τα λάθη μπορεί να τα διορθώσει μόνο ο άνθρωπος και όχι η μηχανή.

 

 

Τα προγράμματα που μετατρέπουν τις οδηγίες μας σε 0 και 1 δηλ οι μεταφραστές μπορούν να χωριστούν σε δύο κατηγορίες: στους μεταγλωττιστές και στους διερμηνείς.

 

Η διαφορά τους είναι ότι οι μεταγλωττιστές (compilersθα ελέγξουν όλο το πρόγραμμα για συντακτικά λάθη και μετά θα το μετατρέψουν όλο σε μια κατάλ­ληλη σειρά από 0 και 1, ώστε να μπορεί να εκτελεστεί από τον επεξεργαστή του υπολογιστή.

Αντίθετα οι διερμηνείς (interpreters)ελέγχουν μία οδηγία κάθε φορά, την εκτε­λούν και μετά ελέγχουν την επόμενη οδηγία.

Η γλώσσα προγραμματισμού Logo που μάθαμε , χρησιμοποιεί διερμηνέα.